به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که مبانی ارزشی و هنجاری انقلاب اسلامی و رابطه ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی بررسی شد به نیاز امروز مردم و جامعه به رفتارها و شیوه زندگی امام (ره) اشاره شد و عنوان شد اگر امروز دچار مشکلاتی هستیم به دلیل کم مهری نسبت به شناخت خصلتهای رفتاری و اخلاقی امام(ره) است.
مرتضی میردار در تبیین رفتار رضاشاه بر اساس نامه امام خمینی (ره) گفت: سلطنت رضا شاه در اوج خودخواهی، رذیلتهای اخلاقی و ظلم شکل گرفت و اداره املاک شاه توسط مباشران انجام میشد و مردم در فصل کشت و برداشت با حقوق ناچیز به اندازه نان شب به کار مشغول بودند به نحوی که ژاندارمری در آن زمان گزارش به دنیا آمدن پنج نفر را بر سر زمین اعلام میکند و این نشانه مظلومیت در آن دوره است که امام (ره) در نامه ترسیم کرده است.
معاون تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: امام به عنوان یک مصلح اجتماعی، نگاه و اطمینانش به خدا بود و مبارزات حضرت امام(ره) سنت الهی و ادای تکلیف بود و امام (ره) در جایگاه رهبر دینی تحولی ایجاد میکند که در آن زمان، جامعه در دو مسیر اولیا طاغوت و اولیا خدا تقسیم میشوند و امام(ره) تلاش میکند که جامعه در مسیر خدا سوق دهد و پس از اصلاح خود به اصلاح جامعه میپردازد به گونهای که اول خودش را ساخته و بعد به دنبال اصلاح جامعه بود.
وی افزود: زمانی که به تقاضای محمدرضا شاه کشورهای مختلف مانع ورود حضرت امام (ره) میشوند میتوان نگاه توحیدی ایشان را دریافت؛ و در نهایت با عزیمت به پاریس امام(ره) به فردی شناخته شده تبدیل میشود و این نشان دهنده این است که ایشان خداوند را مصدر زندگی خود قرار داده است.
رحیم نیکبخت تدوینگر اسناد و خاطرات انقلاب اسلامی نیز در این نشست به تبیین وضعیت اخلاقی جامعه در قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: رضا شاه، پس از به حکومت رسیدن، ابتدا با عوام فریبی و ظاهرسازی، مذهبیون را ساکت یا با خود همراه کرد اما بعد از سفر به ترکیه، تصمیم به تجددگرایی و نوگرایی در فرهنگ ایرانیان پرداخت و با تغییر لباس، حجاب، کلاه پهلوی و ... کشور را به غربگرایی سوق داد.
وی افزود: در این مسیر رضاشاه با مقاومت مردم بهخصوص در اصفهان، آذربایجان روبهرو بود؛ همچنین در ادامه واقعه قتل عام مردم در مسجد گوهرشاد که در اعتراض به تجددگرایی حکومت پهلوی شکل گرفت علما نیز شروع به فعالیتهای فرهنگی در کشور کردند، در نتیجه دوران مشروطیت آغاز شد و با ملی شدن صنعت نفت ادامه پیدا کرد و یکی از افرادی که در کانون فرهنگی آن زمان علیه غربگرایی فعال بود شیخ عبدالکریم حائری بود.
نیکبخت ادامه داد: در آن زمان که حکومت رضا شاه با ایجاد کانون بانوان، پخش مجلات، فیلمها و فرهنگسازی، افراد را به غربگرایی سوق میداد، طلاب با مبارزه فرهنگی با حکومت پهلوی مقابله کردند و از هویت ایرانی – اسلامی خود دفاع کردند به گونهای که مدارس اسلامی پس از شهریور ۱۳۲۰ شکل گرفت و حوزههای علمیه احیا شد.
به گفته این کارشناس، امام(ره) در زندگی شخصی و در هدایت نهضت انقلاب، قانونگرا بود و شروع نهضت امام(ره) از ابتدا برای نابودی حکومت پهلوی نبود اما بعد از اینکه قانون شکنیها در آن دوران شدت گرفت و پس از حوادث ۱۵ خرداد، ایشان خواستار دگرگونی سلطنت پهلوی شدند.
نیکبخت تصریح کرد: مبارزات حضرت امام (ره) بر اساس ادای تکلیف بود و برای موفقیت و عدم موفقیت قدمی برنداشتند و نهضت را بر مبنای خواسته مردم گذاشتند تا مردم، تغییر را بخواهند و انقلاب اسلامی به خواسته مردم پیروز شد و امام (ره) به خدا، به راهی که انتخاب کرده بود، به هدفش و مردم ایران ایمان داشت.
در پایان این نشست، کارشناسان به سئوالات مخاطبان در خصوص مبانی هنجاری انقلاب اسلامی پاسخ دادند و سپس کارشناسان سئوالاتی در این خصوص مطرح و به دو تن از شرکتکنندگان جوایزی اهدا کردند.
در ابتدای این نشست علاوه بر پخش کلیپی به مناسبت دهه فجر ساخته حامد معنوی، قاسم حاج محمدی عکاس پیشکسوت، به شرح و توصیف تعدادی از عکسهایی که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی گرفته بود پرداخت.